Leczenie bruksizmu

Bruksizm – zgrzytanie zębami

Nadmierna i mimowolna nadaktywność mięśni żwaczy sprawia, że dochodzi do zaciskania zębów i zgrzytania nimi. Patologiczne tarcie zębami zwane jest bruksizmem. Osoby dotknięte tą chorobą skarżą się na bolesność w okolicy oczu, uporczywe bóle głowy, problemy ze słuchem czy bóle stawów. Bezpośrednim skutkiem bruksizmu będzie ścieranie, rozchwianie zębów, czy ich nadwrażliwość, która wynika z uszkodzonego szkliwa. Przygryzanie języka, policzków również możemy zaliczyć do objawów łączonych z bruksizmem. Przy długo trwającym problemie bruksizmu zmiany w organizmie zachodzą również pod względem estetycznym. Często dochodzi do przerostu mięśni żwaczy co zwłaszcza u kobiet daje wygląd zbyt mocno rozbudowanej żuchwy. Problem diagnozowany jest często dopiero w dorosłym życiu, ponieważ symptomy bruksizmu są mylone z objawami innych schorzeń.

Bruksizm – przyczyny powstawania

Bezpośrednia patogeneza bruksizmu nie została do końca poznana. Określono jednak kilka czynników, które prawdopodobnie zwiększają ryzyko jego wystąpienia. Pierwszym z nich jest przewlekłe narażenie na stres, które generalnie może przyczyniać się do występowania stereotypii. Do osób o największym ryzyku bruksizmu należą osoby żyjące w ciągłym napięciu. Kolejnym elementem mającym wpływ na ryzyko nocnego zgrzytania zębami mogą mieć różnego rodzaju wady zgryzu, które zaburzają prawidłowe ustawienie zębów szczęki i żuchwy, a także niektóre choroby pasożytnicze.

Bruksizm – leczenie

Medycyna estetyczna od lat z powodzeniem pomaga wyeliminować problem zgrzytania zębami. W tym przypadku toksyna botulinowa ma na celu relaksację mięśni żwaczy. Podczas wizyty lekarz zbiera dokładny wywiad chorobowy oraz bada mięśnie żwaczy i ocenia napięcie spoczynkowe oraz podczas zaciskania zębów. Następnie podawane są niewielkie, bezpieczne ilości botoksu za pomocą strzykawki z bardzo cienką igłą, dzięki temu zabieg jest całkowicie bezbolesny.

Efekty po zabiegu

Efekty zabiegu zaczynają być odczuwalne kilku dniach po zabiegu a utrzymują do 6 miesięcy. Aby utrzymać pełny, trwały efekt terapii, zabieg należy powtarzać dwa razy do roku. Drugoplanowym, lecz równie ważnym efektem w przypadku kobiet jest wysmuklenie twarzy. To zasługa relaksacji mięśni. Dodatkowo wskazane jest, by przez pierwsze dwa lata stosować specjalną szynę dobraną przez protetyka. Jej zadaniem jest rozluźnienie tej okolicy, co dodatkowo zwiększa skuteczność zabiegu.

Przeciwskazania do zabiegu

• ciążka oraz karmienie piersią
  • aktywne choroby nowotworowe
  • choroby przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (np.Miastenia Gravis)
  • nadwrażliwość na składnik leku
  • stan zapalny skóry w miejscu podania

© 2022 DrMarosz.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt graficzny i realizacja: KULIKOWSKI-IT.pl Strony internetowe Szczecin